از ارتباط زحمتکشان و یاران بقایی با مؤتلفه تا نظارت استصوابی

در دومین شب از نشست‌های سه گانه «ناگفته‌های انقلاب»، اسدالله بادامچیان عضو حزب اصولگرای مؤتلفه اسلامی و محمدجواد حق‌شناس عضو حزب اصلاح طلب اعتمادملی به بیان دیدگاه‌های خود پرداختند. در این نشست‌ها که از سوی انجمن اندیشه و قلم، خانه اندیشمندان علوم انسانی، بنیاد اندیشه و احسان توحید و اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی برگزار شد، بادامچیان، عصر روز یکشنبه 14 بهمن، درباره سوابق مبارزاتی خود گفت: در سنین نوجوانی در گروه شیعیان و فداییان اسلام فعال بودم از سمت دیگر به خانه دکتر صدیقی هم رفت و آمد داشتم. بعد از کودتا در گروه شهید صادق امانی مبارزه فرهنگی می‌کردیم و بعد از نهضت امام به ایشان پیوستم.
وی درباره تأسیس حزب موتلفه گفت: در اردیبهشت سال 42 امام به جمعی از ما گفت شما که برای خدا کار می‌کنید موتلف شوید و ما اسم تشکیلات خود را موتلفه اسلامی گذاشتیم. بادامچیان درباره چرایی عنوان هیأت برای موتلفه گفت: اسم حزب در آن روزها با حزب توده، حزب مظفر بقایی و...، عجین شده بود و از این جهت موقعیت نداشت از سوی دیگر ساواک روی اسم حزب حساسیت داشت اما با هیأت کاری نداشت. این فعال سیاسی اصولگرا درباره ارتباط حزب مؤتلفه با مظفر بقایی گفت: بعد از اختلافات ملی شدن نفت، بقایی آمد کنار آیت الله کاشانی. روزنامه ای هم داشت به اسم شاهد که بر سرش نوشته بود نصر من الله و فتح قریب. اما بویی از اسلام در نشریه اش نداشت. بعضی همفکران او هم آمدند اطراف آیت الله کاشانی. وقتی امام به صحنه آمدند، بعضی از زحمتکشان به امام خمینی پیوستند و برخی از آنها هم به موتلفه پیوستند از جمله این افراد آقای حسن آیت بود. وقتی کسی آمده و از گذشته خود فاصله گرفته، بگوییم نیاید؟


وی افزود: وقتی نهضت آزادی تشکیل شد از طریق شهید اسلامی و شهید درخشان با آن همکاری داشتم اما عضو نشدم. بعد از تشکیل موتلفه نهضتی‌ها گفتند با هم ائتلاف کنیم که امام به ما فرمودند شما کار خود را بکنید. ما هم چون راه مبارزه طولانی بود به حرف امام گوش دادیم و با نهضت آزادی ادغام نشدیم. رئیس شورای مرکزی حزب موتلفه ادامه داد: در طول دوران مبارزه با گروه‌های مختلف همکاری داشتم. در سال 49 هم که موضوع مبارزه مسلحانه پیش آمد آیت الله طالقانی و شهید مطهری به ما گفتند با مجاهدین خلق همراهی کنیم. بعد که در سال 53 زندان رفتم متوجه انحراف در دو سازمان مجاهدین خلق و چریک‌های فدایی شدم.
بادامچیان در پاسخ به این سوال که چه اتفاقی افتاد که یک جریان بقیه جریان‌ها را بعد از انقلاب کنار زد، عنوان کرد: انقلاب را امام با ملت شروع کرد نه نهضت آزادی، جبهه ملی، فداییان اسلام و... . ما از درون مردم برای تبعیت از مرجعیت خدمت امام رفتیم و کارهای سیاسی ما ادای تکلیف شرعی بود.
وی درباره دولت‌های پس از انقلاب گفت: هر دولتی که با رأی اکثریت مردم روی کار می‌آید قانونی است و با تنفیذ ولی فقیه شرعی می‌شود و اگر دولت بد باشد با رای مردم در انتخابات باید کنار گذاشته شود. عضو حزب موتلفه اسلامی در باره فضای مجازی بیان کرد: شبکه مجازی چیزی ندارد که بترسیم. آن موقع هم که ماهواره‌ها مسأله بود من گفتم چرا نباید از آن استفاده کنیم. الان هم نظر من درباره فضای مجازی همین است. بادامچیان در پاسخ به این سوال که حزب موتلفه با ترور موافق است گفت: در اسلام قتل منع شده اما درباره قصاص گفته شده است که در آن حیات است. ترور و فتک (قتل ناجوانمردانه و غافلگیرانه) منع شده اما اعدام انقلابی مورد قبول همه حقوق هاست. وی ادامه داد: در مبانی اسلامی، در حکومت اسلامی قوه قضاییه و در حکومت غیر اسلامی حکم مجتهد جامع الشرایط و واجد شرایط، می‌تواند حکم مهدورالدمی افراد را بدهد. موتلفه هم با ترور مخالف است و در مورد حسنعلی منصور هم اجرای حکم یک مرجع تقلید بود. وی خاطرنشان کرد: موتلفه هیچ وقت ترور نکرده و حتی انفجار در زمان شاه هم برای ما جایز نبود اما در یک مورد با حکم شفاهی آیت‌الله العظمی میلانی اجرای حکم کردیم.
مهرداد خدیر، مجری کارشناس در این مراسم از بادامچیان سؤالی کرد و گفت: همسر شهید رجایی، اعلام کرده اند شهید رجایی هرگز عضو حزب موتلفه نبوده‌اند. مدتی عضو مجاهدین خلق بودند. مدتی هم عضو نهضت آزادی بودند ولی مؤتلفه‌ای نبوده‌اند. بادامچیان گفت: جواب شما در مصاحبه تصویری شهید رجایی در دوران ریاست جمهوری ایشان است. می گوید: من شاگرد شهيد حاج صادق اماني، از حدود سال‌هاي قبل از 1330 هستم. و مي‌گويد در سال 46 دوستان ما (مقصود مؤتلفه‌اي‌ها از جمله بنده) كه در زندان بودند من و آقاي فارسي و آقاي باهنر، بقايای مؤتلفه را اداره می‌‌كرديم. به نظر مي‌رسد همين اندازه براي عضويت شهيد رجايی در مؤتلفه كافی باشد. من برای همسر شهید رجایی احترام قائلم اما این پاسخ را خود شهید رجایی طرح کرده‌اند. وی همچنین در پاسخ به پرسش یکی از حضار که نظر او را درباره نظارت استصوابی و همخوانی آن با روح جمهوری خواهی انقلابی مردم پرسیده بود، گفت: به جای جنجال از فضای آزادی استفاده کنیم و اگر مشکل از نظارت استصوابی و شورای نگهبان است، با هم حل کنیم. گزینشی دیدن سخنان امام نادرست است. امام هم بر جایگاه مردم تأکید داشت و هم جایگاه خدا. بادامچیان در پایان با اشاره به جریان‌های سیاسی کشور گفت: هم در جریان اصلاح‌طلب و هم اصولگرا افراد درستی وجود دارند اما دوران اصلاح‌طلبی و اصولگرایی سر رسیده و جناح‌های فعلی هیچ فایده‌ای ندارند.

 

حق‌شناس: انقلاب ایران تحقق اراده مردم بود
همچنین حق‌شناس، عضو شورای شهر تهران می گوید: انقلاب ایران تحقق خواست و اراده مردم بود که توانست در 22 بهمن به نتیجه برسد و یکی از انقلاب‌های بزرگ را در تاریخ به ثبت برساند و نام خود را در تاریخ انقلاب‌ها جاودانه کند.
محمدجواد حق‌شناس در نشست «ناگفته های انقلاب » درباره شرایط خود در سال‌های انقلاب اظهار کرد: دوران انقلاب دانش آموز دبیرستان بودم و همزمان به قم رفته بودیم که در مدرسه خان، اعلامیه ترحیم حاج آقا مصطفی خمینی را دیدم که عامل اصلی شوک در نیمه دوم دهه 50 بود. «وقتی برگشتیم تهران داستان بزرگداشت‌ها شکل گرفت و بعد از توهینی که در روزنامه اطلاعات به امام شد انقلاب آرام آرام از قم‌ و تهران به سایر شهرها سرایت کرد و همه اقوام و مذاهب را درگیر کرد. »


وی در این نشست افزود: در این فضا همه می‌دانستند که چه چیزی را نمی‌خواهند و آن مقابله با استبداد در کشور بود که همه مردم و گروه‌ها را به سخن واحد رسانده بود. البته در اینکه چه چیزی جایگزین شود اختلاف وجود داشت اما اکثریت رهبری بدون چون و چرای آنان را پذیرفته بودند. عضو حزب اعتماد ملی افزود: شعار ما در انقلاب، استقلال، آزادی، حکومت اسلامی بود که بعد از پیام امام از پاریس حکومت اسلامی به جمهوری اسلامی تغییر کرد و بعد از خروج شاه و ورود امام انقلابی شکل گرفت که قابل قیاس با انقلاب فرانسه، روسیه و چین است. این استاد دانشگاه درباره زمینه‌های شکل‌گیری انقلاب ایران عنوان کرد: اگر بخواهیم پارادایم انقلاب را دقیق بررسی کنیم کودتای 28 مرداد یک قله تاریخی است؛ قله‌های تاریخ تاریخ را به قبل و بعد از خود تقسیم می‌کنند.
وی ادامه داد: شاه جوان از سال 20 تا 32، دیده بود که چگونه پدر مستبد و مقتدر خود از عرش به فرش آمد و در چهار سالی که متفقین در کشور حضور دارند هیچ کاری نمی‌تواند کند و یک دهه پر تلاطم را دارد. در این دوره حزب توده، فداییان اسلام و...، شکل می‌گیرند، آیت الله کاشانی از لبنان برمی‌گردد، مصدق به عرصه سیاست بازگشت می‌کند، قوام و سید ضیا هم حتی فعال می‌شوند و... حق شناس افزود: در این دوره سه جریان چپ، ملی و مذهبی فعال هستند. جریان چپ با حزب توده، ملیون با مصدق و مذهبی‌ها با آیت‌الله کاشانی و فداییان اسلام شناخته می‌شوند. در این دوران شاه کاره ای نیست و دولت‌ها عمر کوتاهی دارند و مجلس شکل می‌گیرد.
وی ادامه داد: در این دوران همچنین با قضیه اشغال آذربایجان و دخالت شوروی روبرو هستیم و از سوی دیگر شاهد حضور پر رنگ آمریکا در عرصه بین المللی و از جمله ایران هستیم.عضو شورای شهر تهران در ادامه بیان کرد: این روند پر فراز و نشیب در سال 1330 و ماجرای ملی شدن صنعت نفت به اوج خود می‌رسد و در اینجا ائتلاف دو جریان ملی و مذهبی را داریم و بعد شکافی بین این دو می‌افتد و اشتباهات هر دو طرف زمینه 28 مرداد را فراهم می‌کند و وارد پارادایمی جدید می‌شویم. وی درباره ویژگی‌های پارادایم بعد از کودتای 28 مرداد عنوان کرد: شاه بی تجربه یک چهره جدی می‌شود و یاد دوران پدر می‌کند. با عقد قرارداد کنسرسیوم با آمریکا در جنگ سرد ایران یکی از مهم‌ترین پایگاه‌های غرب می‌شود و برای اینکه این وضعیت ثابت بماند استبداد بیشتر و مسلط می‌شود و از سوی دیگر پارادایم آزادی‌خواهی و مبارزه با استبداد در بین مخالفان شکل می‌گیرد.
حق‌شناس خاطرنشان کرد: تمام گروه‌های چپ، اسلامی، ملی و...، درباره اینکه چه نمی‌خواهند اشتراک دارند هر چند تقابلی بین نیروهای اسلامی و مارکسیست وجود دارد. در نهایت اراده عمومی و جریان عمومی مهم است و جریان‌های گوناگون حذف می‌شوند و رهبری با امام می‌ماند. وی در پاسخ به یک پرسش درباره نظارت استصوابی پاسخ داد: قرائت خودخوانده شورای نگهبان از جایگاه نظارت جفا بر انقلاب و خون شهیدان است. در زمان امام اسم و رسمی از نظارت استصوابی نبود و در قانون اساسی هم چنین چیزی نیست.

پربازديدترين برنامه ها

انتقاد پروازی از کم توجهی شیعه به فعل ائمه در مقابل حدیث

گزارش تصویری از مراسم رونمایی سايت و کتابهای جدید

تلفيق نظريات علوم انسانی و واقعيات عينی رمز اثرگذاری كتابهای موفق است

دغدغه‌های اعضای انجمن اندیشه در حضور آیت‌الله هاشمی

نشست «موسیقی؛ ممنوع یا مشروع؟» برگزار می شود

گزارش تصویری نشست سالانه انجمن و مراسم ضیافت افطار

گزارش تصویری «علل عدم پایایی نظام حزبی در ایران»

آئین رونمایی از کتابهای دکتر دبیری مهر

سطحی‌نگری در ايران جواب نمی‌دهد

گزارش تصویری نشست «منشور حقوق شهروندی

گزارش تصویری نشست «شهید رجایی؛ مردمی یا پوپولیست»

گزارش تصویری نشست «ناگفته‌هایی از آغاز جنگ»

گزارشهای تصویری

اطلاعات تماس

 تلفن دفتر مرکزی: 021-77641180
 شماره دورنگار: 021-77654703
 آدرس: تهران، سه راه طالقانی، خيابان خواجه نصير، كوچه مفيدی، پلاك يك، مجتمع مفيد، واحد 17
کدپستی: 6116631191
شبکه های اجتماعی:  

   

Template Design:Dima Group